Logo firmy – w jaki sposób je tworzyć?
Logo firmy jest niemal tak samo ważne, jak jej nazwa. W zasadzie tworzy z nią integralną całość. Jak wykreować idealny logotyp, na co zwrócić uwagę, przy jego doborze i komu zlecić samo stworzenie? O tym opowiemy z dzisiejszym wpisie.
Tworzenie logo zaczyna się w głowie
Jeśli chodzi o logotyp, to w zasadzie najważniejszy jest pomysł. Gdy stworzymy dobrą i przemyślaną koncepcję, będziemy mieli solidne fundamenty do tego, by zbudować na niej nie tylko logo, ale również historię swojej marki. Już na etapie planowania i poszukiwania idei, która będzie naszym motywem przewodnim, powinniśmy spróbować zainspirować się tym, co nas otacza oraz spróbować znaleźć – być może nieznane nam do tej pory – znaczenie nazwy naszej firmy lub firmy, w której pracujemy. W ten sposób możemy wpaść na coś genialnego, o czym nawet byśmy nie pomyśleli.
Projektowanie logo zostawmy profesjonalistom
O ile pomysł na to, jak chcemy, by wyglądało logo firmy, którą zarządzamy bądź dla której pracujemy, może leżeć po naszej stronie, o tyle jego urzeczywistnienie powinniśmy pozostawić specjalistom, którzy robią to od lat (chyba, że sami posiadamy umiejętności w dziedzinach grafiki i brandingu :-)). Zwróćmy jednak uwagę na kilka kluczowych czynników, które mogą zaważyć na tym, czy nasz logotyp okaże się diamentem, czy też wielką klapą. Oto one:
- projektowanie logo powinno opierać się na zasadzie „im mniej, tym lepiej”,
- logotyp, a w zasadzie sygnet (graficzna część), powinien składać się w przeważającej części z większych elementów, które przy skalowaniu (np. po to, by nanieść go na wizytówkę) zachowają swoją pierwotną formę, nie zamarzą się i nie stracą sensu,
- typografia w logotypie powinna być dostosowana do sygnetu, nazwy firmy i rynków, na których zawieramy transakcje z kontrahentami (by w żaden sposób nikogo nie urazić),
- jeśli nazwa naszej firmy ma polskie znaki, font, jaki zostanie użyty do logo firmy musi je oryginalnie posiadać – inaczej będzie to wyglądało śmiesznie i nieprofesjonalnie,
- każdorazowo stworzona powinna być wersja logotypu w pozytywie (kolorowa) i w negatywie (czarno-biała), ponieważ nigdy do końca nie wiemy, w jakich celach będziemy używać logo w przyszłości,
- dobrze, by wraz z logotypem została stworzona księga znaku, w której określone będą m. in. kwestie takie, jak: konkretne kolory minimum z palet Pantone i CMYK (pozwolą zaoszczędzić rozczarowania np. przy wydruku materiałów promocyjnych), odległości między znakami, wysokości znaków, wymiary sygnetu i całego logo, pole ochronne logotypu – pozwoli to uniknąć wielu problemów, szczególnie, gdy będziemy użyczać swojego logo np. w sytuacji bycia patronem lub sponsorem jakiegoś wydarzenia i tworzenia przez podmiot zewnętrzny plakatu je promującego.
Równie gorąco zachęcamy do przechowywania logotypu w różnych wersjach (edytowalnych i nieedytowalnych) w jednym miejscu, np. na zabezpieczonym dysku w chmurze (pozwoli mieć to do niego dostęp z każdego miejsca i o każdym czasie), a także do umieszczenia go na swojej stronie internetowej, np. w zakładce skierowanej do mediów (oszczędzi nam to oglądania swojego logo w zniekształconych wersjach, np. na portalach branżowych).
Potrzebujesz dobrej oferty na logo albo stronę internetową?