Daj się odszukać, czyli kilka słów o pozycjonowaniu – tworzenie strony www
Rozdział 1 – Daj się odnaleźć w Internecie – czyli kilka słów o pozycjonowaniu
Nawet najlepsza strona w Internecie nie będzie taka świetna, jeśli nikt jej nie odwiedza. To dlatego pierwszy rozdział naszego poradnika będzie poświęcony właśnie pozycjonowaniu, które jest absolutnym ‘must have’ każdej strategii marketingowej w sieci. Pozycjonowanie, inaczej SEO (Search Engine Optimization), wymaga jednak ciężkiej pracy i konsekwencji w działaniu – rezultaty nie pojawią się od razu, tylko w wyniku codziennej, czasami nawet żmudnej i czasochłonnej pracy Twojej lub agencji interaktywnej. Poniższe wskazówki pomogą Ci wypozycjonować Twoją stronę internetową bez zakładów finansowych.
Budowanie linków zewnętrznych
Każda strona internetowa chce być widoczna na samym szczycie internetowych wyszukiwarek, jednak lider może być tylko jeden. Jaki jest klucz do sukcesu tych ‘pierwszych’? Linki zewnętrzne są jednym z podstawowych narzędzi, dzięki którym możemy podnosić naszą pozycję w rankingach wyszukiwarek.
Linki zewnętrzne (inaczej zwane IBL – z ang. inbound links) są to linki obecne na innych stronach internetowych, które przekierowują użytkownika do Twojej strony. Im więcej linków zewnętrznych posiadasz, tym ważniejsza i ciekawsza staje się Twoja strona, a co za tym idzie – będziesz plasować się wysoko w rankingach wyszukiwania.
Budowanie linków zewnętrznych, jeśli jest wykonywane prawidłowo, nie jest zadaniem prostym, ponieważ dodawanie linków na innych stronach odbywa się często poza Twoją kontrolą. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak budować efektywne linki zewnętrzne:
- stwórz wysokojakościową, edukacyjną lub rozrywkową treść. Jeśli ludzie polubią stworzone przez Ciebie treści, będą chętniej odwiedzać Twoją stronę;
- wpisz link do Twojej strony do katalogów internetowych – takie działanie stanowi dobry początek, by zaistnieć w sieci;
- zamieszczaj pozytywne komentarze na blogach – korzystają na tym obie strony: właściciel bloga zyskuje w oczach czytelników, a Ty zdobywasz potencjalnych klientów;
- NIE: pożyczaj, błagaj, stosuj przekupstwa czy wykupienia linków.
XML Sitemap (protokół XML)
Ogólnym założeniem kryjącym się pod pojęciem ‘XML sitemap’ jest umożliwienie robotom indeksującym (z ang. serach engine crawlers)przestudiowanie Twojej strony bardziej efektywnie. Protokół XML to tak naprawdę plik ‘.xml’ zawierający listę wszystkich Twoich stron i podstroi oraz informację o ich aktualizacjach. aktualizacjach istocie przypomina to mapę metra – protokół xml pokazuje strukturę Twojej strony oraz gdzie znajdują się poszczególne jej składowe.
Stworzenie takiego protokołu jest proste. Możesz poszukać programu w Internecie, który zrobi to za Ciebie. Gdy już otrzymasz gotowy plik .xtm, po prostu dodaj go to katalogu głównego Twojej strony.
Jeśli Twoja strona jest aktualizowana regularnie, niech wejdzie Ci w krew aktualizacja pliku .xml raz w miesiącu, tak, aby wyszukiwarka internetowa pobierała jak najbardziej aktualne dane.
Dodawanie protokołu .xml jest często i powszechnie pomijane, gdyż nie jest kluczowym elementem pozwalającym na wypozycjoonowanie Twojej strony jak najwyżej w wyszukiwarkach.